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26. June, 15:0017:00

VORTRAG / Elizabeth Losh: Primping in Front of the Machine Vision Mirror

at Kunsthalle Wien Karlsplatz

Es ist heute wesentlich wahrscheinlicher, dass Wörter und Bilder von Maschinen anstatt von Menschen gelesen oder betrachtet werden. Algorithmen, die für digitale Archive, Suchmaschinen, soziale Netzwerke und Systeme zur Überwachung und Regulation von geistigem Eigentum, der nationalen und öffentlichen Sicherheit, der medizinischen Normierung, wirtschaftlichen Produktivität und der Gleichstellung der Geschlechter geschaffen wurden, vergleichen, sammeln und sortieren enorme Datenmengen. Dieser Gebrauch von Algorithmen als Ersatz für menschliche Übersetzer schürt zunehmend Ängste, vor allem unter jenen, die sich angesichts einer omnipräsenten Überwachung sorgen oder den Verlust der Möglichkeit fürchten, zukünftig selbst noch den Überblick zu bewahren. Die technischen Möglichkeiten der Biometrie – insbesondere die Gesichtserkennung und Authentifizierung von Fingerabdrücken – sind in der Lage, Zugangs- und Teilnahmebedingungen zu diktieren. Ebenso bestimmen selbstfahrende Fahrzeuge, die mit Bildverarbeitungstechnik ausgestattet sind, zunehmend den Mobilitätsradius ihrer Benutzer/innen.

Kritikerinnen wie Jill Walker Rettberg haben darauf hingewiesen dass der letzte große technologische Wandel der visuellen Kultur in der Frühen Neuzeit die Natur- und Geisteswissenschaften eng miteinander verbunden hat. Humanistische Denker der Renaissance untersuchten die philosophischen, ästhetischen und kulturellen Auswirkungen von Visualisierungstechniken zur Darstellung der Linearperspektive und anatomischer Proportionen, von optischen Geräten wie der Camera Obscura und dem Teleskop sowie den Einfluss, den diese Techniken auf die Konstitution des „Selbst“ hatten. Die Revolution in der Bildverarbeitung ist in den Geisteswissenschaften hingegen relativ unerforscht, selbst in den digitalen Geisteswissenschaften. In diesem Vortrag geht es darum, wie wir uns selbst in der Black Box des neuen, digitalen und vernetzten maschinellen Sehens erkennen und was dies für eine mögliche Zukunft als Subjekte, BürgerInnen und FeministInnen bedeutet. (In englischer Sprache)

Elizabeth Losh ist Associate Professor für Anglistik und Amerikanistik der William and Mary Universität, Williamsburg, Virginia. Ihr Forschungsschwerpunkt sind New Media Ecologies. Zuvor leitete sie das Kultur-, Kunst- und Technologieprogramm der University of California in San Diego. Sie ist die Autorin von Virtualpolitik: An Electronic History of Government Media-Making in a Time of War, Scandal, Disaster, Miscommunication, and Mistakes (MIT Press, 2009), The War on Learning: Gaining Ground in the Digital University (MIT Press, 2014), und Hashtag(Bloomsbury, 2019). Sie ist Co-Autorin (zusammen mit Jonathan Alexander) von Understanding Rhetoric: A Graphic Guide to Writing (Bedford / St. Martin’s, 2013; zweite Auflage, 2017). Sie veröffentlichte die bearbeitete Sammlung MOOCs and Their Afterlives: Experiments in Scale and Access in Higher Education (University of Chicago, 2017) und ist Mitherausgeberin von Bodies of Information: Intersectional Feminism und Digital Humanities(Minnesota, 2018). Ihre aktuellen Forschungen konzentrieren sich auf das allgegenwärtige „Computing“ im Weißen Haus unter den Regierungen von Obama und Trump.

Sie hat eine Reihe Essays über Communities verfasst, die Online-Videos, Videospiele, digitale Fotografien, Postings und Programmcode produzieren, konsumieren und verbreiten. Ein Großteil dieser Arbeit befasst sich mit der Legitimation politischer Institutionen durch visuelle Evidenz und die Darstellung von Krieg und Gewalt in globalen Nachrichten und Menschenrechtsdiskussionen.

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Today words and images are much more likely to be read or viewed by machines than by human beings, as enormous quantities of data are filtered, correlated, aggregated and sorted by algorithms designed for digital archives, search engine portals, social network sites and systems policing intellectual property, national security, public safety, civic propriety, medical normality, economic productivity and gender conformity. The use of these algorithms as a substitute for human interpreters tends to raise many anxieties, particularly among those who worry either about omnipresent surveillance or about a total abdication of oversight possible in the very near future. Biometrics – particularly facial recognition and fingerprint authentication – can dictate conditions of access and participation, and users’ future mobility may also be determined by the trajectories of self-driving vehicles equipped with machine vision technologies.

Critics like Jill Walker Rettberg have noted that the last great technological change in visual culture during the Early Modern period connected the sciences and the humanities closely. Renaissance humanist thinkers considered the philosophical, aesthetic and cultural ramifications of techniques for representing linear perspective and anatomical proportions and optical devices like the camera obscura and the telescope, and they also considered how the “self” was constituted by these technologies. Yet the machine vision revolution has been relatively unexamined in the humanities, even in the digital humanities. This talk considers how we see ourselves in the black box of machine vision and what this means for possible futures as subjects, citizens and feminists.

Elizabeth Losh is an Associate Professor of English and American Studies at William and Mary with a specialization in New Media Ecologies. Before coming to William and Mary, she directed the Culture, Art, and Technology Program at the University of California, San Diego. She is the author of Virtualpolitik: An Electronic History of Government Media-Making in a Time of War, Scandal, Disaster, Miscommunication, and Mistakes (MIT Press, 2009), The War on Learning: Gaining Ground in the Digital University (MIT Press, 2014), and Hashtag (Bloomsbury, 2019). She is the co-author with Jonathan Alexander of Understanding Rhetoric: A Graphic Guide to Writing(Bedford/St. Martin’s, 2013; second edition, 2017). She published the edited collection MOOCs and Their Afterlives: Experiments in Scale and Access in Higher Education (University of Chicago, 2017), and she is co-editor of Bodies of Information: Intersectional Feminism and Digital Humanities(Minnesota, 2018). Her current work-in-progress focuses on ubiquitous computing in the White House in the Obama and Trump administrations.

She has also written a number of essays about communities that produce, consume and circulate online video, video games, digital photographs, text postings and programming code. Much of this body of work concerns the legitimation of political institutions through visual evidence, representations of war and violence in global news and discourses about human rights.

 

26.06.2019

15H – 17H

KUNSTHALLE WIEN KARLSPLATZ

Treitlstrasse 2
1040 Vienna

Public transport
U1 / U2 / U4 station “Karlsplatz”

 

Eintritt EUR 2 
Mit Ausstellungsticket oder Jahresticket und für Community CollegeMitglieder gratis

Der Vortrag findet im Rahmen des aktuellen Community College Programms The Black Box Issues statt.

Im Anschluss an den Vortrag lädt das Community College von 17 bis 20 Uhr zu einem offenen Get-Together und Workshop ein, um den Thesen von Elizabeth Losh mit ein paar heiteren Übungen in „risking translations of what is only partly understood“ nachzugehen.

Mehr Informationen: community.college@kunsthallewien.at

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Admission EUR 2 
Free with exhibition ticket or annual ticket and for Community Collegemembers.

The lecture takes place in the framework of the Community College program The Black Box Issues.

After the lecture the Community College warmly invites you to join an open get-together and workshop (5 – 8 pm) to interweave the thoughts brought up by Elizabeth Losh with some cheerful exercises risking translations of what is only partly understood.

More information: community.college@kunsthallewien.at

 

MORE INFO:

http://www.kunsthallewien.at/#/en/events/elizabeth-losh-primping-front-machine-vision-mirror

http://www.kunsthallewien.at/#/de/veranstaltungen/elizabeth-losh-primping-front-machine-vision-mirror

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Event details

Date:
26. June
Time:
15:00–17:00
Door policy:
all genders
Registration:
No registration required.
Requirements:
non
Event Category: